03 January 2013

3.jan: Bruny Island

Bruny Island stod på menyen i dag.


Endelig kom varmen til Tasmania.  Det har virkelig vært norsk sommer hittil, med temperaturer som gjør at jeg går med ullsokker inne og tar på langermet genser.  Fleece ligger i bilen eller sitter på kroppen litt oftere enn jeg hadde tenkt.  Men i dag snudde temperaturen.  Vi skulle på tur ut til Bruny Island i dag, og det ble en minnerik dag.

For det første var det mye varmere i lufta.  33 grader er ordentlig sommer og ferietemperatur synes jeg, mye bedre enn 16.

For det andre er øya et flott skue med nydelige strender.  Endelig fikk vi dermed se litt av den fantastiske kysten.  Her er det dog Antarktis som slår inn, så det er ikke mer enn 16-17 grader i vannet, men det gjør ikke så mye når det er ordentlig varmt.  Barna elsket det.  Litt slitsomt med Cricket på stranda i så sterk vind som det var i dag, men ellers supert.  Utrolig kult å se bølger som bryter og "surfe" på de innover.  Pingviner (ja -faktisk) bor her - men de så ikke vi.  Det er også albino kenguruer her - vi gikk glipp av de også.  Men noe vi fikk med oss hjem var sanden.  Den kryper inn alle mulige - og umulige steder.



Før badingen var vi innom en lokal ostefabrikk og kjøpte med oss nydelig lunsj som vi hadde tenkt å spise på stranda.  Men ost/brød og sand er en dårlig kombinasjon med sterk vind, så vi måtte evakuere til en noe mindre forblåst sted og nyte osten.

Det er sterk vind og varmt i kveld.  Lyn og torden og flott lys!  Jeg knipser noen bilder av glade barn på trampolina:


Og dette er altså ikke prærien i Ville Vesten, men Melsoms House ved Margate, 3.januar 2013.  Litt lang lukkertid og rimelig mørkt, men kult ble det jo:



Tim og jeg tapper om og drikker øl i garajen i kveld (!).  Jeg ønsker meg tappekran i garasjen Ida!  De andre spiller kort og ser James Bond på TV.  Snakk om prioritering!

I radioen i garasjen melder de om skogbranner rundt omkring på Tasmania, og vi må være litt oppmerksomme på dette når vi kjører rundt.  Her i Margate - og andre lokale steder "på landet" - er det forøvrig frivillig brannkorps.

No comments:

Post a Comment