12 February 2013

11. feb: Sydney Opera House

Endelig Sydney Opera House!

Dagen starter med at vi vekker barna med å servere dem litt frukt som vi har skåret opp, deretter går vi over til kjøpesenteret like nedenfor hotellet for å få oss litt frokost. Vi finner en café som serverer egg og bacon eller pannekaker med frukt og yoghurt. Alle finner vi noe vi har lyst på og går fornøyde videre til fergen for å ta sjøveien bort til Sydney Opera House. Vi får en fin tur rundt odden og får ganske snart øye på operahuset. Det ser like flott ut som når vi ser det på TV eller bilder fra Sydney, der det ligger "under" Harbour Brigde.

Vi legger til i Circular Quay og rusler ut til operahuset. Etter som vi kommer nærmere ser vi at flisene på taket ser ut som de er strikket, for de er lagt på en sånn måte at de ser ut som strikkemasker. Flisene som dekker taket på operahuset har forskjellige fargesjateringer avhengig av hvordan lyset faller. Taket ser ikke kritthvitt ut, men snarere lett beige eller nesten til og med gullfarget. Operahuset er flislagt med over 1 million fliser fra Sverige.

Etter litt lunsj (burgere på gutta og sushi på jentene) er det tid for å besøke Harbour Bridge. Harbour Bridge er et flott stykke ingeniørarbeid. Vi vurderer å få til en "klatretur" på broens ytre bue. Det er nemlig mulig å delta på organiserte turer over broens bue. Det viser seg at turene er 2 eller 3,5 time lange og inkluderer 1 times sikringskurs, lån av kamuflasjedrakter og sikringssele til den nette sum av ca 1.200 kroner per person og barn under 10 år kan ikke delta. Det er mye mer enn vi er villige til å betale og vi ender med å gå en tur over broen istedet. I det første brokaret vi kommer til er det mulig å komme opp i toppen av brokaret for under 200 kroner for alle. Det viser seg at det er mer enn bare utsikten vi får for den prisen, det er rett og slett et lite museum og informasjonssenter for og om Harbour Bridge.




Byggingen av Harbour Bridge startet i 1924 og var ferdigstilt i 1932. Det tok 7 år og 356 dager å bygge broen og 16 mann mistet livet under byggingen. Broen er ca 1 km lang og nesten 50 meter bred og har i dag, en sykkeldel, 2 togspor, 7 filer for biler, en fil for busser og en fotgjengerdel. Det var virkelig litt av et prosjekt de satte i gang i 1924. Da vi gikk over broen snakket vi med en av sikkerhetsvaktene som står på broen og passer på den. Ja, det står sikkerhetsvakter to steder på fotgjengerdelen og passer på broen (tenk om noen stikker av med broen, da, det hadde vært krise....). Vi snakket med den ene sikkerhetsvakten og han fortalte at det er mer enn 8.000 overvåkningskameraer på broen. Grunnen til kameraene og sikkerhetsvaktene er at de anser broen som et potensielt terrormål og ønsker av den grunn å redusere risikoen for angrep.

Vel over broen gikk vi ned til fergekaien og fant etterhvert den riktige fergen tilbake til Darling Harbour. Middag i Darling Harbour og så fikk vi kjøre monorailen (skyrail) som går i ring rundt i sentrum av Sydney. Borte under "skylinen" fant vi ut hvor vi kan komme oss opp i Sydney Tower Eye, tårnet med restaurant på toppen som snurrer rundt. Det viser seg at middagsserveringen er fullbooket og at det blir lettere for oss å booke lunsj der for i morgen, så vi gjør det.

No comments:

Post a Comment